Inwestycje drogowe w 2022 r. a komunikacja rowerowa

Rok 2022 był kolejnym, który stanowił wyzwanie dla samorządów. Tym razem wojna przyczyniła się do pogorszenia i tak trudnych warunków ekonomicznych. Mimo to, miasta nie przestały się rozwijać. Sieć rowerową intensywnie rozbudowywano nie tylko w największych miastach, ale też w tych o wielkości porównywalnej do Jaworzna, np. w Pabianicach. Miasta w całej Polsce, w tym również w województwie śląskim (np. Piekary Śląskie, Gliwice) pozyskiwały dziesiątki milionów złotych na rozbudowę tras (pieszo-)rowerowych z Rządowego Funduszu Polski Ład. W Jaworznie nie pozyskano jednak na ten cel ani złotówki, choć w budżecie było zapisane ok. 80 mln zł na wydatki majątkowe. Sprawdźmy więc, jak pozostałe inwestycje wpłynęły na warunki do przemieszczania się rowerem po mieście.

Ul. Martyniaków

Skrzyżowanie z ul. Martyniaków z ul. Wojska Polskiego zostało przebudowane głównie pod kątem nowego udogodnienia dla samochodów – dodatkowego pasa do skrętu. Fragment drogi dla rowerów również został przebudowany, jednak sygnalizacja dla rowerzystów nadal uruchamiana jest przyciskiem. Przynajmniej umieszczono słupek z przyciskiem w takim miejscu, że nie trzeba zsiadać z roweru aby nacisnąć przycisk, jednak z powodu braku automatycznej detekcji rowerzysta, który dojeżdża do skrzyżowania jako pierwszy, ma pewność trafienia na czerwone światło.

Droga dla rowerów została wybudowana w poziomie chodnika po jego zewnętrznej stronie. Takie rozwiązanie zwykle zachęca pieszych do chodzenia po drodze dla rowerów, choć w tym przypadku nie jest to istotnym problemem, bo chodnik służy głównie jako dojście do przystanku autobusowego, a ruch pieszych na nim jest niewielki. Z drugiej strony, w celu odróżnienia od chodnika nawierzchnia drogi dla rowerów została wykonana z czerwonego asfaltu. Czas pokaże, czy będzie wystarczająco trwała, czy pęknięcia pojawią się na niej szybciej niż na jezdni, jak to często bywa w przypadku barwionego asfaltu wykonanego w naszym kraju.

Droga dla rowerów kończy się na wjeździe do elektrowni. Ulica Martyniaków nie jest wprawdzie główną trasą dla ruchu rowerowego – równolegle jest poprowadzona velostrada – ale przynajmniej powinien być zapewniony dojazd do innych zakładów znajdujących się przy tej ulicy.

Ten szczegół został poprawnie wykonany – nie ma poprzecznego krawężnika – ale tą drogą dla rowerów można dojechać tylko do elektrowni.

Ze względu na wysokie ograniczenie prędkości można legalnie poruszać się rowerem po chodniku, jednak nie ma znaków, które by wprost o tym informowały, a sam chodnik nie jest odpowiednio dostosowany do jazdy rowerem (np. ze względu na przecinające go wjazdy z poprzecznymi krawężnikami).

Skrzyżowanie ul. Sulińskiego z ul. Zwycięstwa, ul. Wygoda i ul. Celników

W 2014 r. autorzy opracowania studium tras rowerowych dla GZM w odpowiedzi na propozycję UM Jaworzno aby przez skrzyżowanie ul. Sulińskiego i Wygoda poprowadzić trasę rowerową, stwierdzili, że jest ono zbyt niebezpieczne do tego celu i konieczna byłaby jego przebudowa (z czym trudno się nie zgodzić).

Ocena bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu przez firmę Inkom

W minionym roku MZDiM przeprowadził, jak to określono, „większy remont” tego skrzyżowania. Jednak w odpowiedzi na pytanie o zmiany poprawiające bezpieczeństwo rowerzystów stwierdzono, że „remont jak sama nazwa wskazuje jest remontem” oraz że prace będą realizowane „przy uwzględnieniu rzeczywistych potrzeb użytkowników i przy współpracy zainteresowanych Radnych – oraz przy uwzględnieniu istniejących możliwości finansowych”. Dano w ten sposób do zrozumienia, że żadnych takich zmian nie będzie, a niebezpieczne rozwiązania zostaną utrwalone na kolejne dziesięciolecia.

Okazało się jednak, że wprowadzono pewne zmiany w geometrii skrzyżowania – przy pomocy krawężnika zawężono łuk dla skręcających samochodów. Ma to jednak wpływ głównie na bezpieczeństwo tych, którzy przekraczają wloty skrzyżowania w poprzek, czyli w tym przypadku pieszych, bo poza tym wyjątkiem nie zastosowano żadnych elementów uspokojenia ruchu.

Po drugiej stronie łuku nie zawężono, choć pozostałości śniegu świadczą o tym, że samochody nie potrzebują aż tak szerokiego asfaltu. #Sneckdown

Skrzyżowanie jest na tyle rozległe, że można było zastosować odseparowane drogi dla rowerów, jednak nasza propozycja rozwiązań (przedstawiona poniżej) została odrzucona.

Podsumowanie

Minęło już 12 lat odkąd w umowie wyborczej obiecano sieć tras rowerowych łączących dzielnice, a według zapowiedzi na stronie miejskiej założenie rozpoczętego 9 lat temu programu „Integracja dróg dla rowerów” było takie, żeby już w 2020 r. kilkanaście procent podróży mogło odbywać się na rowerach. Jedna z obietnic z ostatniej umowy wyborczej brzmiała: „wspólnie z pasjonatami zaplanujemy dalszą rozbudowę sieci velostrad i dróg dla rowerów”, jednak po upływie 4 lat bieżącej kadencji nie ujawniono konkretnych planów z tym związanych.

Co więcej, w minionym roku, podobnie jak w latach 2010-2013 oraz 2015, 2016, 2019, 2020 i 2021 nie oddano do użytku samodzielnych inwestycji rowerowych ani nie utworzono żadnych połączeń międzydzielnicowych. Tym razem nie wybudowano nawet żadnych nowych odcinków dróg dla rowerów ani innego rodzaju odseparowanej infrastruktury rowerowej przy okazji innych inwestycji. Z drugiej strony, rozpoczęto przebudowę ulic Grunwaldzkiej i Katowickiej oraz zaczęto budowę estakad w Ciężkowicach i Byczynie, a w ramach tych inwestycji jest uwzględniona budowa dróg lub pasów rowerowych, jednak nie zostały one ukończone w tym roku.

Warunki dla ruchu rowerowego zostały poprawione tylko w ramach remontu starej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Martyniaków, która nie jest główną trasą dla ruchu rowerowego, jednak nawet wzdłuż tej ulicy nie wybudowano infrastruktury rowerowej na całym odcinku objętym przebudową. Sygnalizacja świetlna w ciągu ul. Wojska Polskiego w pewnym stopniu została poprawiona, ale nadal nie dostosowano jej do standardów obowiązujących w innych miastach. Wyremontowane przez MZDiM główne skrzyżowanie w Jeleniu mające duże znaczenie również dla ruchu rowerowego pozostało niebezpieczne i nie zanosi się na to, aby miało się to zmienić w przewidywalnej przyszłości.

Jeden komentarz na temat “Inwestycje drogowe w 2022 r. a komunikacja rowerowa”

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.