Rowerowa rewolucja – bike and ride

Prezentujemy kolejną część raportu mającego na celu monitorowanie postępów w likwidowaniu barier w przemieszczaniu się rowerem po mieście. Po wskaźnikach koncentrujących się na kwestii dojazdu po trasach rowerowych (1, 2, 3, 4, 5) przyjrzymy się problemowi parkowania.

Wskaźnik nr 6 – parkingi „bike and ride”

Rower może służyć również do przejazdów do innych miast, jeśli jest zintegrowany z transportem publicznym.

dummy1024
Pierwszy film opublikowany na popularnym kanale „Bicycle Dutch”: „Wielu uważa dojazdy do pracy na długie dystanse z użyciem roweru za niemożliwe. Ale nie Holendrzy. Kombinacja transportu publicznego i roweru jest łatwa i bardzo częsta w Holandii.”

W przyjętym przez miasto Planie Mobilności Miejskiej  napisano:

Parkingi rowerowe będą lokalizowane również przy przystankach komunikacji miejskiej umożliwiając podróże kombinowane – rower/autobus; w obszarach peryferyjnych zaopatrzone będą w dodatkową poprzeczkę uniemożliwiającą kradzież roweru po dewastacji mocowania stojaka.

Tak więc w tej części raportu sprawdzamy, czy na przystankach przygotowano cokolwiek ułatwiającego bezpieczne przypięcie roweru. Docelowo powinny być to przeważnie przynajmniej zadaszone wiaty, ale na razie liczymy jakiekolwiek stojaki oprócz „wyrwikółek”.

Możliwość bezpiecznego parkowania roweru w okolicach przystanków komunikacji publicznej jest ważniejsza niż parkingi w miejscach, gdzie rower zostawia się na krótko, gdyż po zostawieniu roweru na przystanku często wraca się do niego dopiero po wielu godzinach.

Jakie przystanki?

Bierzemy pod uwagę tylko przystanki linii międzymiastowych (kolejowych i PKM), gdyż w przypadku podróży wewnątrzmiejskich rower zwykle jest szybszy od komunikacji miejskiej i nie ma potrzeby przesiadania się z roweru na autobus. Obecnie obsługiwane przez PKM linie łączące Jaworzno z innymi miastami przebiegają tylko wzdłuż jednej osi komunikacyjnej, wzdłuż której w większości trasa rowerowa oczywiście już dawno… powinna była powstać. A na przystankach wzdłuż niej wypadałoby postawić chociaż po kilka stojaków (na początek, a potem dokładać kolejne w miarę zapotrzebowania).

Wynik: 1/22 (4%)

bike_ride.png

Trudno zaprzeczyć, że zaczęto od najistotniejszego punktu: głównego przystanku autobusowego w centrum miasta. Budowane tam obecnie centrum przesiadkowe z zadaszonym parkingiem rowerowym zaliczamy oczywiście „awansem”. Na etapie projektu jest również centrum przesiadkowe przy stacji kolejowej Szczakowej, jednak to nie wystarczy, żeby przyznać punkt.

Niestety, jest to za mało jak na takie duże miasto. Skoro linie międzymiastowe zatrzymują się w wielu innych miejscach, to trzeba ułatwić zostawienie roweru na tym przystanku, do którego jest najbliżej. Bez tego wielkie inwestycje unijne na niewiele się zdadzą. Parkingów rowerowych nie ma nie nawet na najbardziej uczęszczanych przystankach takich jak „Osiedle Stałe”, „Leopold”, „Urząd Miasta” czy „Krakowska” (ten ostatni był niedawno przebudowany w ramach programu „Integracja Dróg dla Rowerów”, ale nasza koncepcja zawierająca stojaki rowerowe nie została uwzględniona).

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.