Rowerowa rewolucja – dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych

Prezentujemy kolejną część raportu mającego na celu monitorowanie postępów w likwidowaniu barier w przemieszczaniu się rowerem po mieście. Po wskaźnikach pokazujących ilość głównych tras rowerowych (1, 2) oraz jakość rozwiązań na znajdujących się w ich ciągu skrzyżowaniach (1, 2), przyjrzymy się temu, czy na pozostałych trasach można przynajmniej jeździć w dowolnym kierunku.

Wskaźnik nr 5 – Dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych

Budowa tras rowerowych często wymaga dużych nakładów finansowych. Czasem jednak ułatwienia dla rowerzystów można uzyskać niewielkim kosztem – wystarczy zlikwidować bezmyślnie ustawione zakazy.

W przyjętym przez miasto Planie Mobilności Miejskiej napisano:

Gmina wprowadzi zmianę organizacji ruchu umożliwiającą ruch rowerowy pod prąd na ulicach jednokierunkowych. Będzie to realizowane za pomocą oznakowania kontraruchu lub kontrapasów.

Sprawdźmy więc, w jakim stopniu ten punkt został zrealizowany w praktyce.

(Tak na marginesie: czy w tytule nie lepiej byłoby po prostu napisać o „kontraruchu” rowerowym? Jednak nie lubimy tego określenia i staramy się go używać najwyżej w cudzysłowie. To dlatego, że jazda rowerem po ulicy w dowolnym kierunku nie jest jakimś szczególnym przywilejem – to powinno być normą niezależnie od tego, jakie zakazy wprowadzono dla samochodów. Nie mówi się przecież np. o „kontraruchu” pieszym czy o ruchu pieszych „pod prąd” – po prostu nikt nie wpadł na pomysł, żeby kazać pieszym chodzić w jednym kierunku tylko dlatego, żeby się solidaryzowali z kierowcami)

Zasady oceniania

Za każdy odcinek ulicy jednokierunkowej między skrzyżowaniami, na którym dopuszczono ruch rowerów w obu kierunkach, jest przyznawany jeden punkt.

Za objęcie rowerów na stałe zakazami wjazdu na ulice po 2014 r. (czyli po rozpoczęciu prac nad „kontraruchem” rowerowym) przyznawalibyśmy punkty ujemne. Takie przypadki nie są nam znane, choć niestety co roku w okolicach święta Wszystkich Świętych tak się dzieje na ul. Paderewskiego. Warto dodać, że jeszcze na kilka miesięcy przed rozpoczęciem rozmów z miastem w sprawie „kontraruchu” fragment ul. Sławkowskiej (wzdłuż cmentarza) nagle stał się tak „wąski i niebezpieczny”, że rowery nie mogły się już mijać z samochodami i do dzisiaj tego nie naprawiono.

unqyxw9
Ul. Sławkowska: nie ma to jak zakaz wjazdu rowerem na szlak rowerowy… Ostatecznie zdecydowano się usunąć oznaczenia szlaku zamiast zalegalizować ruch rowerów w obu kierunkach, tak jak odbywał się wcześniej.

Wynik: 37/155 (23%)

Trzeba przyznać, że inaczej niż nie raz było w przypadku działań miasta związanych z rowerami, w tym aspekcie czasem więcej robiono niż mówiono – o „kontraruchu” na niektórych ulicach prawdopodobnie nie było nawet żadnej wzmianki w mediach. Przesadne chwalenie się nie jest wskazane, ale mimo wszystko nie zaszkodziłoby podać takich informacji zainteresowanym i przy okazji uświadomić kierowców, że dwukierunkowy ruch rowerów na danych ulicach jest dozwolony.

W każdym razie możliwość jazdy rowerem w obu kierunkach stwierdziliśmy na następujących ulicach będących jednokierunkowymi dla innych pojazdów (w nawiasach podano liczbę odcinków między skrzyżowaniami):

  • Bulgi (1),
  • Chopina (1),
  • Cmentarna (1),
  • Cyprysowa (2),
  • Dwornickiego (3),
  • Kochanowskiego (2),
  • Kopalniana (1),
  • Kusocińskiego (1),
  • Łukasiewicza (2),
  • Morcinka (3),
  • Muchy (2),
  • Nałkowskiej (1),
  • Obrońców Poczty Gdańskiej (2),
  • Okrężna (1),
  • Plac Górników (1),
  • Plac Św. Jana (1),
  • Powstańców Śląskich (1),
  • Radosna (2),
  • Skłodowskiej-Curie (3),
  • Staffa (2),
  • Szymanowskiego (3),
  • Zegadłowicza (1).

Oprócz tego naliczyliśmy 118 odcinków ulic jednokierunkowych dla wszystkich pojazdów (pomijając drogi jednokierunkowe na w większości niezagospodarowanych obszarach w strefach przemysłowych) . Oznakowanie było sprawdzane od marca do kwietnia 2018 r.

Mapa_1k_thumb.jpg
Kliknij, aby powiększyć

Tak więc choć można odnieść wrażenie, że w Jaworznie przybyło dużo ulic z „kontraruchem”, to jednak spośród 155 odcinków ulic jednokierunkowych jazda na rowerze w obu kierunkach jest dozwolona tylko na 37 z nich. Dodajmy, że choć rozmowy z miastem na ten temat zaczęły się jeszcze przed poprzednimi wyborami, to zmiany na większą skalę wprowadzono dopiero, gdy już zaczęły się zbliżać kolejne wybory. Jeśli tempo zmian się nie zwiększy, to udostępnianie wszystkich ulic do dwukierunkowego ruchu rowerów zajmie w sumie przynajmniej ok. 16 lat. A przecież to kwestia tylko odpowiednich zmian w oznakowaniu.

dummy1024
Ul. Miodowa (na zdjęciu po lewej) jest dobrym przykładem tego, jak bezsensowne zakazy pogarszają bezpieczeństwo. Gdyby zalegalizowano tu ruch rowerów w obu kierunkach, to rowerzyści mieliby jakąś alternatywę do bardziej ruchliwej, równoległej ul. Chropaczówka (na zdjęciu po prawej). Kilometr bezpiecznej trasy rowerowej pojawiłby się prawie za darmo. Oczywiście ludzie i tak ignorują zakazy i jeżdżą w obu kierunkach – lecz niestety nie ma pewności, czy za darmo…

Ulice jednokierunkowe w centrum

Na spotkaniu przedstawicieli miasta ze środowiskiem rowerzystów w październiku 2014 r. ustalono listę ulic jednokierunkowych w centrum, na których będzie legalna jazda rowerem w obu kierunkach. Pozytywnie zostały zaopiniowane jedynie ulice:

  • Obrońców Poczty Gdańskiej (od ul. św. Wojciecha do ul. Św. Barbary)
  • Cmentarna (od ul. Chełmońskiego do ul. Obrońców Poczty Gdańskiej)
  • Biała (od ul. Wandy do ul. Narutowicza)
  • Pocztowa (od ul. Narutowicza do ul. Grunwaldzkiej)
  • Krasickiego (od pl. Górników do ul. Krasickiego)
  • Okrężna (od ul. Gwarków do ul. Gwarków)
  • Chopina (od wjazdu do firmy KORMAR do ul. Tuwima)
  • Szymanowskiego (od ul. Rzemieślniczej do ul. Matejki)
  • Nałkowskiej (od ul. Matejki do ul. Matejki)
  • Sportowa (od ul. Grunwaldzkiej do wjazdu na teren PKE S.A.)
  • Różana (od ul. Sportowej do ul. Sportowej)

Jednak po prawie 4 latach od rozmów w tej sprawie okazało się, że dwukierunkowego ruchu rowerów nie wprowadzono nawet na wszystkich ulicach z tej okrojonej listy – ul. Pocztowa, Biała, Sportowa i Różana do dzisiaj są jednokierunkowe dla wszystkich pojazdów.

Najgorzej sytuacja wygląda w przypadku ulic prowadzących do samego Rynku – wśród nich tylko jeden odcinek jednokierunkowy dla innych pojazdów jest dwukierunkowy dla rowerów (na odcinku pl. Św. Jana, po którym do niedawna wszystkie pojazdy mogły jeździć „pod prąd”). Przy przejeżdżaniu „tranzytem” zwykle nie sprawia to dużych problemów, bo najczęściej danej ulicy jednokierunkowej odpowiada druga prowadząca w przeciwnym kierunku. Jednak gdy trzeba dotrzeć do obiektów znajdujących się przy tych ulicach lub w ich okolicy, to często wymaga to nadkładania drogi i wykonywania dziwnych objazdów. Co więcej takie zakazy utrudniają znalezienie drogi, podczas gdy poruszanie się rowerem po centrum powinno być praktycznie tak proste, jak chodzenie pieszo – tymi ulicami, którymi jest najbliżej i bez kombinowania.

Wprawdzie na samym Rynku (i deptaku na ul. Pocztowej) ruch rowerów jest dopuszczony i trzeba przyznać, że jest to zaletą również w porównaniu do innych miast. Jednak objęcie rowerów zakazami jazdy w jednym kierunku w połączeniu z innymi utrudnieniami, takimi jak brak wjazdu na Rynek z większości prowadzących do niego ulic (te wjazdy, które wykonano, tylko przez przypadek nadają się do jazdy rowerem, bo one były projektowane z myślą o dojeździe samochodami do budynków przy Rynku) oraz zakazy poruszania się rowerem po deptakach powodują, że centrum stanowi istotną barierę dla ruchu rowerowego.

rect6752r.png
Tak według władz miasta powinno wyglądać „przyjazne dla rowerów” ścisłe centrum Jaworzna.
rect6752p
A tak wygląda ten rejon z punktu widzenia pieszych. Po zaznaczonych drogach mogą się poruszać w dowolnym kierunku (również „pod prąd”), a żadna z nich nie kończy się dla nich ślepo. Takie same możliwości mogłyby mieć rowery, ale o to nie zadbano, a wręcz celowo stworzono dla nich zakazy. Czy teraz dla wszystkich jest jasne, dlaczego (pomijając inne problemy) wielokrotnie mniej ludzi porusza się po centrum na rowerze niż pieszo?
20180625153257.jpg
Po ul. Stojałowskiego odbywa się ruch autobusów, ale jezdnia ma 6 m szerokości, więc po odjęciu 2 m na parkowanie zostaje 4 m na mijanie się rowerów z innymi pojazdami. Według przepisów niemieckich to wystarczająca szerokość, ale tutaj dwukierunkowy ruch rowerów zaopiniowano negatywnie – choć na położonym niedaleko odcinku ul. Obrońców Poczty Gdańskiej 6-metrowa jezdnia, przez którą poprowadzono te same linie autobusowe i na której również parkują samochody, jakoś okazała się wystarczająco szeroka dla „kontraruchu” rowerowego.
dsc_0016
Przy ul. Farnej znajduje się wiele sklepów, więc zezwolenie na jazdę tylko w jednym kierunku jest istotnym utrudnieniem przy dojeździe do nich. Jezdnia na tej ulicy ma aż 4,7 m szerokości (to nawet więcej, niż potrzeba do minięcia się dwóch samochodów osobowych), więc przebudowa w 2015 r. była doskonałą okazją do tego, żeby… jeszcze raz zakazać rowerzystom jazdy w jednym z kierunków.
dsc_0015
Na ul. Mickiewicza przebudowanej kilka lat temu zmieścił się nawet 8-metrowy chodnik, ale widocznie okazała się ona zbyt „wąska i niebezpieczna” do dwukierunkowego ruchu rowerów…
dsc_0006
Na ul. Pocztowej dwukierunkowy ruch rowerów teoretycznie zaopiniowano pozytywnie, wykonano nawet stosowny projekt organizacji ruchu, ale w praktyce w ciągu tylu lat nic tu się nie zmieniło. Bezsensowny zakaz zmusza rowerzystów do jazdy ruchliwym równoległym odcinkiem ul. Grunwaldzkiej. Z tego powodu nadal nie można bezpiecznie dojechać bezpośrednią trasą z innych dzielnic do Rynku Głównego.
Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Rowerowa rewolucja – dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s