To mamy już obiecane połączenie rowerowe centrum z Górą Piasku i Szczakową, czy nie mamy? Urząd Miejski sam nie wie?

Przed wyborami obiecywano połączenia rowerowe w kierunku Góry Piasku i Szczakowej. Miały przebiegać (w całości bądź w części) wzdłuż obwodnic, ale wzdłuż jakich odcinków – nie sprecyzowano. W kolejnych latach odbyły się przebudowy bezpośredniej drogi łączącej centrum z dzielnicami północnymi, czyli ul. Św. Wojciecha. Pomimo tego, nie przewidziano budowy bezpiecznej infrastruktury dla rowerów. Tymczasem na początku czerwca oddano do użytku kolejny odcinek Obwodnicy północnej. Czyżby rowery zamierzano wysłać właśnie tamtędy, podczas gdy samochodom przygotowano drogę na skróty? Wyjaśnienie tej kwestii było celem zapytania wysłanego do Wydziału Inwestycji Miejskich:
Pismo1.PNG

W odpowiedzi przysłano po prostu listę dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych. Nie wiadomo, które z nich miałyby się składać na obiecaną trasę.
Pismo2.PNG

Ponowna prośba o odpowiedzenie wprost na postawione pytania nie odniosła skutku.

Pismo3.PNG

Pismo4.PNG

Skoro jednak wybudowano już Obwodnicę północną, to pojawiła się możliwość, aby to samochody jadące w kierunku Szczakowej, a nie rowery wysłać tamtędy. Można by w ten sposób uzyskać poprawę bezpieczeństwa i jakości życia ludzi mieszkających przy obciążonych ruchem samochodowym ulicach. Przy okazji warto było zwrócić uwagę na to, że to co wybudowano wzdłuż obwodnicy nie nadaje się na trasę rowerową, a najwyżej pieszą.

W „Umowie wyborczej 2014-2018 Stowarzyszenia Jaworzno Moje Miasto i Pawła Silberta” znalazło się stwierdzenie: „Inwestycje rowerowe wzdłuż obwodnic, które będziemy kończyć, zapewnią nam połączenia z centrum (…) do Góry Piasku, Szczakowej i Pieczysk”. Mimo dwukrotnej próby uzyskania informacji, nie udało się jednak ustalić aktualnego bądź planowanego przebiegu połączenia rowerowego centrum z Górą Piasku i Szczakową, o którym mowa w umowie wyborczej (zał. 1-4). Wśród podanych w odpowiedzi tras rowerowych nie wymieniono jednak przystosowanej obecnie do jazdy samochodem, bezpośredniej trasy przez ul. Św. Wojciecha. Można więc domniemywać, że trasa rowerowa w takim przebiegu nie jest planowana. Jazda rowerem do Góry Piasku i Szczakowej trasą przebiegającą wzdłuż jakichkolwiek innych dróg wiązałaby się z koniecznością znacznego nadkładania drogi. Byłaby to bardzo niekorzystna sytuacja i utrudnienie dla ruchu rowerowego niezgodne z polityką transportową miasta. W ostatnich latach odbyły się przebudowy niektórych odcinków trasy przez ul. Św. Wojciecha, części z nich nie przystosowano jednak do bezpiecznej jazdy na rowerze w warunkach dużego natężenia ruchu samochodowego.

W związku z powyższym, wnoszę o reorganizację w/w tras w taki sposób, aby utworzyć bezpośrednie połączenie rowerowe centrum i Szczakowej przez ul. Św. Wojciecha (w obecnej sytuacji konieczna jest w tym celu zmiana funkcji z rozprowadzającej na dojazdową całego odcinka ulicy nieposiadającego wydzielonej infrastruktury rowerowej, tak aby możliwy był tylko dojazd do posesji i bocznych ulic, a także instalacja elementów uspokojenia ruchu, dostosowanie ograniczenia prędkości i oznakowania poziomego), oraz aby najkrótsze połączenie centrum ze Szczakową przeznaczone dla ruchu samochodowego przebiegało przez Obwodnicę północną. Być może planowano, aby taką trasą przebiegało najkrótsze połączenie rowerowe tych dzielnic. Wydłużenie trasy jest jednak mniejszym utrudnieniem dla ruchu samochodowego niż rowerowego, gdyż z racji rozwijania wyższych prędkości chwilowych przez samochody powoduje to mniejsze straty czasu. Ponadto uciążliwość ruchu samochodowego, jego wpływ na hałas, zanieczyszczenie środowiska i pogorszenie bezpieczeństwa przemawia za tym, aby to ruch samochodowy, a nie rowerowy był przenoszony z zamieszkałych ulic na obwodnice.

Ponadto wnoszę o utworzenie dodatkowego połączenia rowerowego wzdłuż całej Obwodnicy północnej. Obecna infrastruktura wybudowana wzdłuż jezdni (m. in. tzw. „ciągi pieszo-rowerowe”) może – wbrew nazwie – wchodzić w skład jedynie trasy pieszej, gdyż rowerzyści, choć dopuszczono ich ruch w drugiej kolejności, muszą ustępować miejsca pieszym (podobnie jak w strefach zamieszkania, na deptakach z dopuszczonym ruchem rowerów i innego rodzaju infrastrukturze pieszej, a nie rowerowej). Do utworzenia trasy rowerowej konieczna jest infrastruktura rowerowa, jak np. droga dla rowerów (istnieje możliwość dopuszczenia na niej ruchu pieszych pod warunkiem ustępowania miejsca rowerom).

Proszę o zawiadomienie o sposobie załatwienia wniosku w terminie przewidzianym przez Kodeks postępowania administracyjnego.

A oto odpowiedź:

DSC_0002_f.jpg

„Wyżej wymienione połączenia rowerowe”? Czyli które? Czyżby „w najbliższym czasie” została wykonana bezpośrednia trasa rowerowa przez ul. Św. Wojciecha? A może chociaż wzdłuż obwodnicy powstaną drogi rowerowe zamiast pieszo-rowerowych? Tego niestety nie wiadomo.

Urzędnicy sprawiają takie wrażenie, jakby wiedzieli, że jakieś kilometry tras rowerowych (a w szczególności „velostrad”) mieli budować, ale już się za bardzo nie orientowali, którędy miałyby przebiegać.

Wypadałoby się cieszyć, że ostatnio praktycznie wszystkie nasze wnioski do UM i MZDiM są rzekomo rozpatrywane (przynajmniej częściowo) pozytywnie [1, 2]. Niestety, za zapewnieniami niekoniecznie idą rzeczywiste działania.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s